Wednesday, December 15, 2010

15. december

Vi sov af glæde kun lidt i nat,
og dagen har været så lang;
nu har vi os her på skamlerne sat,
fortæl en historie engang!

Vi ved, du over hundrede kan.
Mens far og mor gør træet i stand,
fortæl lille bedstemor! Gør det! Åh!
Men en, som er lang, at tiden kan gå.


Dagen før jul er så lang, når man er barn.

Som børn SKULLE vi hvile os om eftermiddagen, og vi var overhovedet ikke trætte. Imens pyntede de voksne juletræ i stuen, og det var en dejlig oplevelse at komme ind og se det pyntet færdigt. "Som af en usynlig hånd", som det hedder i en af julesangene.

I ventetiden kunne man jo også være så heldig at få en historie, og i min familie har Selma Lagerlöf altid haft en høj stjerne. Fordi, tror jeg, at mormor elskede dem og læste dem, "Kristuslegender", højt, og det har mor så ladet gå videre.

Sjovt var det derfor for nogle år siden at få en anden Lagerlöf-julefortælling foræret af Suna. Den handler om, hvordan julerosen kom fra Paradisets have til en klostergård i Sverige. Det er ren ordmagi fra det kolde nord.

En smuk fortælling - den ligger lige
her - og imens bedste eller en anden fortæller, kan børnene jo lave de fineste guirlander af disse modeller.

Guirlande-1

Guirlande-2

Guirlande-3

De kommer fra en blog, jeg af og til skimmer, mest for at se skabeloner til dit og af og til dat. Jeg kan godt lide at klippe og klistre med saks og papir, og jeg gør det ikke kun til jul.

 
Posted by Picasa
Clements musikbøger var et projekt, jeg begyndte, da han var knapt tre: En musikscrapbog med billeder af instrumenter og af de børn og af og til voksne, vi mødte, der spillede instrumenter. senere overtog han selv, og han nåede da op på 5-6 musikbøger, før han indstillede produktionen.

Disse jule-flag klistrer jeg på ikke alt for tykt karton og limer dem rundt om et stykke sejlgarn, og får de fineste guirlander ud af det. De skal være min julegave til dem, jeg gerne vil sende noget til her i Frankrig, men egentlig ikke er på julegave med. Jeg forærede den første væk den anden søndag i advent til Michelle, som nogle af jer har mødt, og som selv laver mange ting i hånden.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home