Friday, December 03, 2010

3. december

 
Posted by Picasa
Og mor har peberkager bagt;
jeg ved det, jeg har selv dem smagt
da de var ganske varme.
Sit sølvskab mor nu åbnet har,
og stadsestagen frem hun ta'er,
den med de mange arme.

 
Posted by Picasa
Kære venner, ved I, hvor godt peberkager smager? Det er helt vildt!

Jeg ved det. Takket være Anne-Mette, der et år til jul forærede mig en Camilla Plum-kogebog, så jeg kunne finde ud af at lave ordentlig juleand og meget mere godt til jul.

Anne-Mette forærede mig mange gode bøger undervejs, jeg læser virkelig meget, og har også læst de fleste - dog ikke den franske grammatik, men den står fint i reolen, og får mig til at se seriøs og meget fransktalende ud, så den virker efter hensigten - men jeg er sikker på at denne her smager bedst.

Der er alle mulige gode grunde til at ikke at gide bage småkager. Men de her er I nødt til at prøve. De har et fantastisk knæk.

 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
 
Posted by Picasa
Efter et jeg fik denne bog og øjnene op for denne opskrift, har vi for alvor fået brug for bøtten med 30 forskellige småkageforme fra vores skønne Thanksgiving tur til New York for flere år siden. Vi boede hos Julie og Torsten på Manhatten, og det år - 2007 - begyndte vores jul lige der.

Nu er formene ude hvert år til disse peberkager. Jeg kan kun sige: Lav dem! Spis dem.

1/2 kg sukker
250 gram smør, stuevarmt
2 dl piskefløde (jeg tog nu mælk)
2 sl sirup
2 spsk bagepulver
4 tsk st ingefær
4 tks st kanel
4 tsk st kardemomme
2 spsk kakao
1/2 kg mel eller mer

Rør sukker og smør sammen, tilsæt først fløde, derpå resten. Lad dejklumpen ligge i køleskab mindst natten over før udrulning (eller to nætter eller tre, det er jo ikke altid man lige er i form til at bage 200 småkager, min tilføjelse). Rul dejen ud, tyndt, og udstik figurer.
Bagkagerne på bagepapir ved 180 grader til de er gyldne, ikke mørke.
Dekorer med glasur, skriver hun, man kan også lade være, de smager dejligt som de er.

Gode til gløgg, gode uden gløgg, god dej til børn, god mad til mor. Så hvad venter I på?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home